گزارش شش ماه نخست 2019

کمیته مصونیت خبرنگاران افغان
24 سرطان 1398

کابل، افغانستان: در شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ ، کمیته مصونیت خبرنگاران افغان ۴۵ مورد خشونت دربرابرخبرنگاران را ثبت کرده است که از این میان ۳ مورد قتل، ۶ مورد جراحت، ۵ مورد لت وکوب، ۱۹ مورد توهین و تحقیر، ۱۰ موردتهدید، یک مورد بازداشت غیر قانونی، و یک مورد اخراج اجباری از ظیفه را در برمیگیرد.


از بین عاملین خشونت ها، افراد حکومتی در این شش ماه عامل ۲۰ مورد خشونت و تهدید در برابر خبرنگاران بوده اند، مخالفان حکومت (داعش وطالب) مسوولیت ۸ مورد، افراد ناشناس ۸ مورد، زورمندان ۶ مورد و مسوولان رسانه ها ۳ خشونت را در برابر خبرنگاران مرتکب گردیده اند.


ثبت ۱۵ مورد خشونت و تهدید در زون جنوب شرق کشور، این زون رانا مساعد ترین بخش درسطح کشوربرای خبرنگاران وکار رسانه یی در این شش ماه نشان می دهد.


با آنکه درشش ماه نخست سال روان شاهد کاهش پنجاه درصدی در آمار خشونت های علیه خبرنگاران هستیم اما این به معنی کاهش کلی خشونت در برابر خبرنگاران نیست بلکه آمار فعلی نیز بیانگر رقم درشت واقعات خشونت بار در برابر خبرنگاران در افغانستان است زیرا مرتکبین خشونت ها علیه خبرنگاران و رسانه ها هنوز هم رسانه ها و خبرنگاران را مورد ارعاب و تهدید قرار میدهند. بطور مثال، در ماه جون امسال، طالبان با نشر یک خبرنامه شدیداللحن، رسانه ها را به خاطر نشر اعلانات اردوی ملی و قوای امنیتی، و بخاطر نشر اعلاناتی که پرده از جنایات شان بر میدارد، مورد تهدید جدی قرار دادند.


دلایل عمدۀ کاهش خشونت ها علیه خبرنگاران و رسانه ها را میتوان اتخاذ اقدامات مصونیتی توسط رسانه ها و خبرنگاران، گفتگو های صلح، تهیۀ واسکت ها و کلاه های زرهی برای خبرنگاران توسط کمیته مصونیت، محدود شدن فعالیت های تخریبی گروه داعش و دادخواهی های منظم توسط نهاد های حامی خبرنگاران که حکومت را واداشته است تا اقدامات مقتضی را برای مصونیت خبرنگاران و رسانه اتخاذ ﻧﻤاید، تلقی ﻧﻤود.


تهدید اخیر طالبان باعث گردیده است تا رسانه ها و خبرنگاران بیشتر به خود سانسوری بپردازند که این باعث گردیده است تا بسیاری از رسانه از نشر گزارشات دال بر جنایات طالبان ابا بورزند. چون این تهدید باعث گردیده است تا اکﺜﺮ رسانه ها از نشر اعلاناتی که توسط حکومت و جامعه جهانی ﺗﻤویل مالی میگردند، خودداری ﻧﻤایند، این خود یک چالش بزرگ مالی را فراراه شان قرار داده است.


براساس ملاحظات کمیته مصونیت، حین پوشش واقعات تروریستی، خبرنگاران هنوز هم موارد مصونیتی را با دقت مد نظر نگرفته و از تجهیزات ایمنی استفاده ﻧﻤینﻤﺎیند. این در حالیست که تا به حال، کمیته مصونیت اضافه تر از ۲۰۰ ثوب واسکت و کلاه زرهی را در اختیار خبرنگاران در سرتاسر کشور قرار داده است. رسانه ها خبرنگاران نیاز دارند تا اقدامات مصونیتی را بصورت جدی مد نظر داشته باشند. عدم بازتاب ازادی رسانه ها و مصونیت خبرنگاران در قطعه نامه ی که بعد از نشست بین الافغانی دوحه صادر گردید، یک نگرانی جدی تلقی میشود. مخالفت ایدیولوژیک طالبان با اصل آزادی رسانه ها و دشمنی دوامدار با رسانه ها و خبرنگاران، دو موردی اند که به این نگرانی میافزایند.


نوت: برای دریافت گزارش، اینجا کلیک نمائید.